Gå til innholdet
Norsk | English
 

Hjemme på scenen

Publisert av Mie Inchley

Photo: Camilla Sophie Storvollen
For 2013-vinner Kristina Mkhitaryan, var Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse et viktig springbrett for en spirende karrière som operasanger. Her forteller hun om å mestre nervene, en forkjærlighet for Norge, og viktigheten av en god middag!

Fredag 23. august 2013. En ung russisk sopran, Kristina Mkhitaryan, står i kulissene på hovedscenen hos Den Norske Opera & Ballett. Hun venter på sin tur til å synge foran et publikum bestående av operaeksperter og entusiaster, inkludert selveste Hennes Majestet Dronning Sonja, i finalen av Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse. Rundt omkring i rommet står det TV-kameraer, som sender konserten direkte på NRK.

- Jeg var veldig nervøs, sier Kristina, men etter at jeg hadde sunget reagerte publikum så sterkt, med stående applaus, at jeg visste at jeg hadde gjort en bra jobb.

Hun ble likevel overasket da hun vant 1. pris på €20 000.

- Jeg kunne ikke tro det. Det var min første store konkurranse, så å komme på første plass var virkelig noe spesielt.

Nye muligheter

Siden suksessen i Operaen har Kristina sunget på flere norske scener, i Bergen, Kristiansand, og Trondheim. I våres var hun tilbake i Oslo, i hovedrollen som Violetta i La Traviata. Hun sier at Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse var en døråpner, spesielt i Skandanavia.

- Det er så fint å synge der man er kjent og får så varme reaksjoner. Nordmenn elsker meg, og jeg elsker nordmenn! sier hun med et stort smil og åpne armer. - Jeg føler meg hjemme her.


Kommende produksjoner

Kristina er for tiden praktikant i Bolsjoiteatrets Young Artists Opera Programme i Moskva, men hun har også ser flere roller i Skandinavia å se fram til. I høst 2016 har hun rollen som Julie i Bellinis I Capuleti e i Montecchi i Bergen, og hun skal også synge Lauretta i Giannis Schicci i København.


Ble godt tatt imot

Prestisjen av å vinne Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse imponerte også hjemme i Russland.

- Da jeg kom hjem sa folk til meg, ‘Du er en dronning i Russland nå!’

Med sine høye hæler og blanke hår fremstår Kristina riktignok som en selvsikker operadronning. Men selv om hun har oppnådd stor suksess, innrømmer hun å være like nervøs før hver eneste forestilling.

- Selvfølgelig blir jeg nervøs, sier Kristina, men når jeg står på scenen er jeg så lykkelig. Jeg elsker det øyeblikket. Jeg er ikke redd, og jeg vet at jeg klarer det. Jeg elsker å være på scenen!


En ny utfordring

Rollen som Violetta har imidlertid vært spesielt utfordrende.

- Det er så mange detaljer å tenke på, og mye følelser. Det er vanskelig, men det har hjulpet meg å videreutvikle mitt skuespill.

Den fantastiske akustikken i Den Norske Opera & Ballett, og det "meget profesjonelle" operaorkesteret har hjulpet.

- Jeg var jo redd fordi det er min første La Traviata. Men etter at jeg hadde prøvd meg litt, skjønte jeg at jeg kommer til å klare det. Så kunne jeg slappe av, og bare gjør jobben min. Det er en virkelig spennende oppsetning.


Opera for nybegynnere

La Traviata er en klassiker og et viktig ledd i karrieren for mange sangere, men ville Kristina anbefalt den til de som aldri har sett opera før? Vi spurte om hennes anbefalinger til helt ferske operapublikummere. - Det viktigste er å forstå, sier Kristina.

- Russere for eksempel, må begynne med russisk opera. Om du ikke forstår språket, er det vanskelig å følge med.

Hun anbefaler også å se på store stjerner som Plácido Domingo på youtube, som en god introduksjon til operarepertoaret.


Kom forberedt

Men viktigst av alt før man drar på operaen er å spise godt!

- Hvis man sitter i salen og er sulten vil man bare gi opp og dra hjem! Jeg gjør det selv når jeg skal se noe utfordrende. Jeg spiser en god middag slik at jeg kan bli sittende til slutten, høre og forstå.

Som utøver får Kristina energi fra publikum. Tilskuerrollen er derfor også viktig, og krever engasjement og konsentrasjon. Ikke lett å få til på tom mage!


En sterk opplevelse

Kristinas første møte med live opera var Tosca på Bolsjoiteatret med den legendariske russiske sopranen Makvala Kasrashvili. Det var en sterk opplevelse for henne.

- Jeg tenkte, ‘Kanskje jeg kan synge her en dag.’ Og nå står jeg på den samme scenen!

Historien om Kristinas overgang fra tilskuer til utøver er nå kjent for oss.

- Jeg var veldig nervøs. Men etter at jeg hadde gjort det mange ganger, begynte jeg å bare tenke på rollen, og følelsene.

Kristina trives best med å synge om store følelser foran et publikum. Uansett om det er i Oslo, Moskva, eller hvor som helst ellers, føler Kristina seg hjemme på scenen.