Gå til innholdet
Norsk | English
 

- Dronningen er et fantastisk inspirerende menneske

Publisert av Mie Inchley

- Å være operasanger på dette nivået er som ekstremsport, sier Lars Hallvard Flæten. Han har vært daglig leder for Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse siden 1995.

Gjennom snart 25 år han Flæten sett hundrevis av talenter fra hele verden. Han blir fortsatt imponert over den enorme innsatsen og oppofrelser som hver deltaker har gjort for å komme seg på det nivået som kreves, i konkurransen såvel som på verdens operascener.

- De har valgt å dedikere livene sine til musikken og scenen, og mange har blitt oppslukt allerede som barn. Dette er på nivå med ekstremsport, sier han. - Vi ser også at nivået på deltakerene ikke bare blir stadig høyere, men det er også flere som operer i toppsjiktet.

- Ydmykhet overfor det musikalske budskapet er selve grunnmuren for en vellykket karriere. I tillegg er det viktig for en utøver å ha respekt for sin egen musikalske personlighet.

- Vi gir dem muligheter

- Konkurransens oppgave er å være et viktig steg på veien videre for talenter. Alle deltakerne som inviteres til Oslo skal oppnå et faglig utbytte, uavhengig av om de oppnår priser eller ikke.

- Jeg jobber med nettverksbygging innen norsk musikkliv, og for tettere samarbeid mellom konkurransen og det internasjonale musikklivet. Nylig var jeg i Berlin i møte med Statsoperaen om et samarbeid i 2016 som kan bli veldig spennende. Jeg jobber tett med alle våre partnerinstitusjoner, også Det kongelige hoff.

- H.M. Dronningen er svært engasjert i konkurransen. Hun er et fantastisk inspirerende menneske. Det imponerer meg hvordan Dronningen fronter konkurransen og det store, personlige engasjementet hun viser deltakerne, et engasjement som går langt utover det hun er programforpliktet til.

- Hva er ditt største øyeblikk i den tiden du har jobbet for DSIM?

- Ååå, det er vanskelig å si! Det var en stor opplevelse da konkurransen og Bolsjojteatret i Moskva gikk sammen om å produsere konserten «Young Opera Voices of the World» i mars i år. Vi hadde valgt ut syv sangere, blant andre fjorårets russiske 1. prisvinner Kristina Mkhitaryan og norske Elisabeth Teige. Det var en stor opplevelse å se lyset i øynene deres da de stod på den verdensberømte Bolsjoj-scenen. Denne kunstneriske anerkjennelsen av konkurransen var virkelig flott.

- Hva er målet og ønsket ditt for stiftelsens fremtid?

- Jeg vil at vi skal bli større, med en bredere finansiell styrke. Vi har nylig fått et gavefond på 3 millioner kroner fra Christen Sveaas. Avkastningen skal gå til å styrke førsteprisen i konkurransen. Den er nå doblet fra 2013 og utgjør rundt 360.000 kroner. Helst kunne jeg ha tenkt meg 15 Christen Sveaaser! Vi vurderer også om fremtidige konkurranser skal inkludere fiolin som disiplin i tillegg til sang, siden fiolinmiljøet her i Norge er så sterkt voksende. Men det har ikke vi bestemt ennå. Det viktigste er uansett å hele tiden bli bedre for deltakernes skyld. Det er for dem konkurransen eksisterer.